Zbiranje mnenj o strategiji EU za zagonska podjetja in podjetja v razširitveni fazi



Evropska komisija do 17. marca zbira mnenja in predloge o strategiji EU za zagonska podjetja in podjetja v razširitveni fazi. Obravnavala bo izzive, kot so dostop do financiranja, trgi in talenti, pa tudi regulativne in birokratske ovire ter razdrobljenost trga. 

Komisija je startupe, raziskave in inovacije uvrstila med ključne prioritete svojega mandata, da bi zmanjšala inovacijski razkorak med EU in njenimi svetovnimi tekmeci ter povečala konkurenčnost, pri čemer je upoštevala Lettovo poročilo o prihodnosti enotnega trga in Draghijevo poročilo o evropski konkurenčnosti. 

Kompas za konkurenčnost, sprejet januarja 2025, navaja, da bo ta strategija eden od prvih vodilnih ukrepov, ki bodo sprejeti v okviru njegovega prvega stebra „Odpravljanje inovacijske vrzeli“. Strategija se bo nato prenesla v različne konkretne ukrepe, vključno z zakonodajnimi predlogi, kot sta Evropski akt za inovacije ali t. i. „28. režim“ za inovativna podjetja.



Cilj strategije je spodbujati inovacijam prijazno okolje, ki bo evropskim inovativnim zagonskim podjetjem omogočilo enostavnejšo in hitrejšo rast in širjenje na enotnem trgu. Pričakuje se, da bo obravnavala težave, s katerimi se soočajo evropska zagonska podjetja in podjetja v velikem obsegu pri dostopu do kapitala, trgov, storitev, infrastrukture in talentov, ki so potrebni, da lahko uspevajo v Evropi in konkurirajo na svetovni ravni.

Strategija za zagonska podjetja in velika podjetja bo tesno povezana z drugimi vodilnimi ukrepi iz Kompasa za konkurenčnost, kot so „Unija prihrankov in naložb“, „Strategija enotnega trga“ ali „Unija znanj in spretnosti“. 

Startupi in scaleupi so med ključnimi gonili inovacij, saj pogosto razvijajo in na trg uvajajo prebojne inovativne izdelke in rešitve. Uspešni ekosistem zagonskih podjetij in scaleupov ima ključno vlogo pri gospodarski rasti in razvoju trga, saj spodbuja produktivnost, spodbuja naložbe in ustvarja kakovostna delovna mesta. 

Startupi in scaleupi v EU lahko ustvarijo nove trge, na katerih lahko EU prevzame vodilno vlogo na svetovni ravni, hkrati pa povečajo konkurenčnost EU z zmanjšanjem inovacijske vrzeli v primerjavi z njenimi glavnimi svetovnimi konkurenti. 

Leta 2016 je bila sprejeta pobuda za zagonska podjetja in podjetja velikega obsega, katere cilj je odpraviti ovire za zagonska podjetja pri povečevanju obsega na enotnem trgu. Leta 2018 je bil ustanovljen Evropski svet za inovacije kot vodilni evropski inovacijski program za opredelitev, razvoj in razširjanje prebojnih tehnologij in inovacij, ki spreminjajo pravila igre. 

Kljub temu regulativno in poslovno okolje v EU še vedno ni dovolj ugodno za to, da bi inovativni izdelki, storitve in rešitve v potrebnem obsegu prišli do uporabnikov. Zato veliko inovativnih podjetij na koncu išče tvegani kapital in priložnosti za širitev zunaj Evrope: približno 60 % vseh svetovnih podjetij s sedežem v Severni Ameriki, v nasprotju z le 8 % v EU. Delež EU v svetovnem deležu zbranega tveganega kapitala je le 5 % v primerjavi z 52 % v Združenih državah Amerike ali 40 % na Kitajskem.

Zdaj je nujno treba odpraviti finančne, regulativne in upravne ovire, ki omejujejo ali upočasnjujejo razvoj zagonskih podjetij v zrela in dobičkonosna podjetja na enotnem trgu, ter jih spodbuditi, da se ne preselijo iz EU.

K oblikovanju strategije EU za zagonska podjetja in povečevanje obsega lahko prispeva vsakdo, tako da sodeluje v spletnem posvetovanju, objavljenem na portalu Have your say, ki bo potekalo do 17. marca. 

Prispevki bodo zbrani, analizirani in obdelani ter bodo podlaga za strategijo in instrumente, ki jih bo Komisija predlagala v prihodnjih mesecih. Poleg tega bodo organizirani različni dogodki, na katerih bodo sodelovali deležniki.

Več:
Pripravil:

Boštjan Šinkovec
Slovensko gospodarsko in raziskovalno združenje
e-naslov: bostjan.sinkovec@sbra.be

 

Preberite tudi:

Storitve slovenskih poslovnih klubov v tujini