, v katerem so navedeni razlogi za omejeno uporabo PEPP in predlagane izboljšave njegove zasnove za odpravo ovir na strani ponudbe, povpraševanja in strukturnih ovir, ki preprečujejo njegovo širšo uporabo.
PEPP, ki se je začel izvajati leta 2022, je bil zasnovan kot preprosta, pregledna, stroškovno učinkovita in mobilna možnost pokojninskega varčevanja, s katero bi lahko evropski državljani dopolnili svoje državne pokojnine.
Vse večja pokojninska vrzel v Evropi
Evropa se sooča z velikimi izzivi pri zagotavljanju ustreznega pokojninskega varčevanja za svoje državljane. Kombinacija staranja prebivalstva, zmanjševanja rodnosti in razdrobljenih poklicnih poti je še povečala pokojninsko vrzel. Po podatkih raziskave Eurobarometra 2024, ki jo je izvedel organ EIOPA, je le 42 % Evropejcev finančno samozavestnih glede svoje upokojitve, udeležba v osebnih ali poklicnih pokojninskih sistemih pa je še vedno nizka. Ker so javne pokojnine pod pritiskom, se pokojninska vrzel povečuje. Trenutno je 34 % prihrankov gospodinjstev v EU shranjenih v nizko donosnih bančnih vlogah, kar je zamujena priložnost za rast premoženja posameznikov in financiranje evropskega gospodarstva
Pričakuje se, da se bo ustreznost obveznih pokojnin, ki so temelj pokojninskega načrta številnih Evropejcev, v prihodnjih desetletjih zmanjšala.
Povprečna državna pokojnina kot odstotek zaslužka naj bi se po napovedih znižala s 46,2 % leta 2019 na 37,5 % do leta 2070, kar bo za prihodnje generacije pomenilo grožnjo revščine v starosti.
PEPP je kot osebni pokojninski produkt primeren za odpravo te vrzeli, saj spodbuja dolgoročne in raznovrstne naložbe, ki podpirajo posameznike in širše gospodarstvo.
Omejen uspeh programa PEPP
Kljub obetavnemu projektu PEPP je bila njegova uporaba nezadovoljiva. Kar zadeva ponudbo, ga ponuja le nekaj ponudnikov, pri čemer jih ovirajo strukturni izzivi. Glavni med njimi je
1-odstotna zgornja meja provizij za osnovno naložbeno možnost, ki po mnenju ponudnikov omejuje donosnost, zlasti kratkoročno zaradi začetnih upravnih in regulativnih stroškov. Organ EIOPA zagovarja zgornjo mejo pristojbin kot primerno za dolgoročno varčevanje, vendar priznava, da lahko odvrne potencialne ponudnike, ki nimajo dovolj velikega obsega, da bi pokrili začetne stroške.
Druga ovira je
zapleteno in razdrobljeno regulativno okolje v državah članicah EU. Ponudniki morajo vzpostaviti nacionalne podračune za izpolnjevanje različnih davčnih in regulativnih režimov, kar povečuje zapletenost in stroške upravljanja PEPP. Od leta 2025 bodo morali ponudniki PEPP ponuditi podračune v vsaj dveh državah članicah, kar bo dodatno otežilo uvajanje produkta.
Na strani povpraševanja je glavna ovira
slaba ozaveščenost potrošnikov. Glede na raziskavo organa EIOPA 76 % Evropejcev ne pozna PEPP, nizka stopnja pokojninske udeležbe pa še povečuje to težavo. Tudi ob izboljšanju gospodarskih razmer ni jasno, ali se bo povpraševanje po PEPP znatno povečalo brez močnejših kampanj ozaveščanja in izobraževalnih prizadevanj.
Možne rešitve za oživitev programa PEPP
Organ EIOPA za premagovanje izzivov, s katerimi se sooča PEPP, predlaga več ključnih reform za povečanje ponudbe in povpraševanja.
Ukrepi na strani ponudbe: Ena od predlaganih rešitev je razširitev potencialnega trga z združitvijo poklicnih in osebnih pokojnin v en sam produkt. Če bi poleg osebnih prispevkov dovolili tudi prispevke delodajalca, bi se povečala obseg in privlačnost PEPP, zaradi česar bi postal bolj privlačen tudi za ponudnike. Organ EIOPA predlaga tudi poenostavitev produkta in omogočanje, da so nacionalni podračuni neobvezni namesto obvezni
Ukrepi na strani povpraševanja: EIOPA poudarja pomen povečanja splošne udeležbe v pokojninskem sistemu, ne le za PEPP, temveč za vse pokojninske produkte. Eden od drznih predlogov je uvedba samodejne vključitve v PEPP, podobno kot v Avstraliji in Združenem kraljestvu. Samodejna vključitev bi zagotovila, da bi vsak državljan EU začel varčevati za pokojnino takoj, ko se zaposli, kar bi znatno povečalo udeležbo.
Drug inovativen pristop je uvedba aplikacij za varčevanje z zaokroževanjem, ki bi potrošnikom omogočile, da zaokrožijo svoje transakcije in razliko nakažejo na svoj račun PEPP. To bi olajšalo majhne, postopne prihranke, ki bi se lahko sčasoma kopičili, kar bi bilo zlasti zanimivo za mlajše varčevalce ali tiste z nerednimi tokovi prihodkov.
Nacionalni ukrepi in ukrepi na ravni EU
Organ EIOPA priznava, da so za zagotovitev uspeha PEPP potrebni ambicioznejši politični ukrepi na nacionalni ravni in na ravni EU. Eden ključnih ukrepov je
uskladitev davčne obravnave PEPP v državah članicah. Trenutno številne države članice PEPP ne priznavajo enakih davčnih ugodnosti kot nacionalnim pokojninskim produktom, kar je otežilo njegovo uporabo. Poenotena davčna ureditev po vsej EU bi poenostavila produkt za ponudnike in ga naredila privlačnejšega za potrošnike.
Poleg tega se organ EIOPA zavzema za
uvedbo pokojninskih nadzornih plošč tako na nacionalni ravni kot na ravni EU. Te nadzorne plošče bi zagotavljale jasen, konsolidiran pregled pokojninskih pravic posameznika, ki bi mu pomagale bolje načrtovati upokojitev in povečati ozaveščenost o pokojninskih vrzelih. Z večjo preglednostjo bi pokojninske nadzorne plošče spodbudile varčevanje in prispevale k odpravi pokojninske vrzeli.
Prihodnost PEPP
Organ EIOPA meni, da so temelji PEPP še vedno trdni in da bi revidirana različica lahko imela ključno vlogo pri pomoči državljanom EU pri varčevanju za upokojitev. Čeprav program PEPP še ni izpolnil pričakovanj, je njegov potencial velik, zlasti če bodo izvedene priporočene reforme. PEPP, ki je prožen in usmerjen k potrošnikom, ponuja vrednost za denar in koristi od ekonomije obsega, bi lahko znatno povečal pokojninsko varčevanje v EU
Organ EIOPA je zavezan prispevati k prihodnosti PEPP in bo še naprej sodeloval z zainteresiranimi stranmi pri izpopolnjevanju produkta in zbiranju prispevkov za oceno Evropske komisije za leto 2027. Organ EIOPA v okviru svojega širšega cilja podpiranja pokojninskega varčevanja tudi meni, da je razvoj pokojninskih nadzornih plošč odločilen korak pri povečanju preglednosti in spodbujanju več državljanov EU, da prevzamejo nadzor nad svojim pokojninskim načrtovanjem.
Na koncu lahko PEPP igra osrednjo vlogo pri reševanju evropskih pokojninskih izzivov. Vendar bodo za uresničitev tega potenciala potrebna skupna prizadevanja oblikovalcev politik, ponudnikov in potrošnikov, da bi premagali strukturne ovire, ki so doslej ovirale njegov uspeh.
Več:
Dokument
Pripravil:
Boštjan Šinkovec
Slovensko gospodarsko in raziskovalno združenje
e-naslov:
bostjan.sinkovec@sbra.be
Preberite tudi:
Storitve slovenskih poslovnih klubov v tujini