Kanadska podjetja in potrošniki se pripravljajo na recesijo v letošnjem letu


Glede na zadnje poročilo, ki ga je izdala kanadska centralna banka (Bank of Canada), velik del kanadskih podjetij in potrošnikov pričakuje recesijo, ki naj bi se začela še tekom tega leta. Analitiki poročajo, da se naj bi bila prihajajoča recesija predvsem posledica naraščajoče inflacije ter dviga obrestnih mer, namenjenega obvladovanju le-te, zato pričakujejo, da bo recesija blaga in bo imela relativno majhen vpliv na delovna mesta. 

Večina od približno 100 podjetij, ki so se odzvala na anketo centralne banke konec lanskega leta, je napovedala recesijo v Kanadi v naslednjih 12 mesecih, pri čemer jih je skoraj 30 % napovedovalo upad njihove prodaje. V 18 letih, odkar je bila opravljena ta raziskava, je bil ta delež tako visok le ob začetku velike recesije, ki jo je sprožila finančna kriza konec leta 2008 (47 %), in ob vhruncu pandemije COVID-19 spomladi 2020 (59 %).

Na strani potrošnikov anketiranci ocenjujejo, da je verjetnost recesije v naslednjih 12 mesecih v povprečju 60-odstotna, poroča Bank of Canada. Od teh velika večina pričakuje upočasnitev, ki sega od blage in kratkotrajne (7 %) do zmerne in dokaj dolgotrajne (47 %) do blage, a dolgotrajne (17 %).
 

V primerjavi s prejšnjimi recesijami naj bi bila letošnja dosti bolj blaga

15 % anketiranih potrošnikov je izrazilo zaskrbljenost, da bi jih ta recesija lahko stala službe, v primerjavi s tretjino, ki predvideva znižanje plače, in 44 % tistih, ki menijo, da bodo imeli več težav pri plačevanju računov, ali da bodo doživeli padec vrednosti svojih finančnih sredstev (49 %).

Anketiranci verjamejo, da bo pomanjkanje delovne sile in veliko število prostih delovnih mest pomagalo stabilizirati trg dela, poroča Bank of Canada. Iz istih razlogov bi ljudje, ki bi lahko izgubili službo med pričakovano recesijo, lažje našli novo kot v prejšnjih recesijah.

Podatki iz ankete podjetij kažejo podobno sliko. Čeprav so bile investicijske in zaposlovalne namere v zadnjem letu vse manj močne, so prejšnji mesec vseeno računali, da bodo v letu 2023 zaposlovali z enako hitrostjo kot v letu pred pandemijo. "Številni anketiranci, ki pričakujejo manjše povpraševanje, so previdni pri zaposlovanju," poročajo avtorji raziskave na Bank of Canada. Kljub temu jih skoraj polovica pravi, da nameravajo zaposliti osebje za doseganje pričakovane rasti prodaje ali zapolniti prosta delovna mesta.
 

Sprožilec recesije: inflacija in obrestne mere

Upočasnitev gospodarstva, ki ga anketiranci predvidevajo, bi bila predvsem posledica vpliva na potrošnjo in velike nakupe gospodinjstev zaradi skokovite inflacije in hitrega dviga obrestnih mer, ki naj bi inflacijo zajezila, menijo podjetja. Več podjetij pravi tudi, da se nameravajo postopoma crniti na  prakso oblikovanja cen pred pandemijo, torej z manjšimi in redkejšimi podražitvami.

Potrošniki hkrati opažajo, da se je zmanjšala njihova kupna moč – in za to med drugim krivijo navijanje cen in maksimizacije dobička podjetij. Potrošniki navajajo, da so spremenili in zmanjšali svojo porabo, zlasti za potovanja, nastanitev, hrano in rekreacijo (88 %), oblačila (74 %), živila (58 %) in trajne dobrine (59 %), kot so avtomobili in naprave.
 

Raznolikost stališč

Več kot četrtina anketirancev upa na močno znižanje cen, več kot tretjina pa se boji, da se bodo več kot 5-odstotne podražitve ohranile. Čeprav tri četrtine Kanadčanov razume, da njihova centralna banka zvišuje obrestne mere, da bi inflacijo vrnila v ciljni razpon od 1 % do 3 %, le dva od petih verjameta, da bo to dejansko dosegla.

Podjetja so v tem obdobju bolj samozavestna, čeprav jih preganjajo tudi dvomi. Po eni meritvi bi pričakovali, da bo inflacija čez eno leto še vedno 4,7-odstotna, čez dve leti pa že 3,1-odstotna, čez pet let pa 2,5-odstotna. Toda po drugih merilih bi predvidevali, da bo inflacija v dveh letih še vedno znašala 4,2 %, skoraj dve od petih podjetij pa se ne bi vrnili na 2 % pred letom 2026.

Vse to kaže, da imajo naraščajoče obrestne mere želeni učinek na gospodarsko aktivnost, cene in pričakovanja Kanadčanov, vendar lahko centralna banka še vedno zviša svojo ključno obrestno mero naslednji teden za zadnjo četrtino odstotne točke, je ocenila večina analitikov.

Vir: Bank of Canada
Povzeto po: Le Devoir

Uredil: Simon Pribac

Kanadsko slovenska gospodarska zbornica
e-mail: info@canslo.com

 

Preberite tudi:

Storitve slovenskih poslovnih klubov v tujini